1986 BRABHAM BT55
14. květen 1986 - testování
Paul Ricard - sbohem Elio

Již koncem loňského roku se objevily v
odborných časopisech první zprávy o novém doslova revolučním voze Brabham, připravovaném pro Ecclestonův tým v anglickém
Chessingtonu. Jeho hlavní tvůrce Gordon Murray, považovaný po Colinu Chapmanovi za
nejgeniálnějšího konstruktéra novodobých vozů formule 1, nejednou prokázal, že je hoden této pověsti.
Již první pohled na nový vůz prozradí, že Murray vsadil na extrémně
nízkou stavbu karoserie. Brabham BT55 je o 230 mm nižší než loňský typ BT54 a vůbec nejnižší vůz
v historii F1. Výhody tohoto řešení jsou zřejmé. Zmenšením čelní plochy (údajně o 15%) se
sníží odpor vzduchu a snížením těžiště se zlepší jízdní vlastnosti vozu zejména v zatáčkách. Realizace
této myšlenky si ovšem vyžádala podstatné změny v celé konstrukci vozu, jež se dotýkají i jezdce. Ten
spíše leží než sedí a je posunut více vpřed, takže jsou i více zatížena přední kola, což je výhodné z
hlediska směrové stability. Také poloha volantu se změnila, jeho osa je méně skloněna. Z hladkého
povrchu karoserie vyčnívá za jezdcem jen bezpečnostní oblouk z titanu, jenž nahradil loňskou
konstrukci z uhlíkových vláken. Zadní přítlačná plocha křídla je stejně vysoko jako u loňského modelu,
takže se zvýšila její účinnost, neboť ji obtéká proud vzduchu nerušený karoserií.

Nová poháněcí soustava umožnila také lépe zakrýt spodek vozu v zadní
části a zvýšit tak přísavný účinek. Nosnou konstrukcí vozu je jednodílný skořepinový trup z plastů
vyztužený uhlíkovými a aramidovými vlákny , bez švů a jiných spojů, velmi tuhý v krutu. Vzadu
je k němu připojen spolunosný celek motoru s převodovkou. Stavba tak nízkého vozu si ovšem vyžádala i značný zásah do poháněcí
soustavy, zejména motoru. Tak
jako dosud, pohání i nový Brabham motor BMW, údajně nejvýkonnější
agregát startovního pole.
Motor však není uložen svisle, ale skloněn o 72 stupňů vlevo, což bylo
dosažitelné maximum, dané výfukovým potrubím vedoucím pod motorem k turbodmychadlu na jeho levé
straně, jen 80 mm nad zemí. Konstruktér Paul Rosche se ovšem nespokojil s pouhým položením
motoru, ale poprvé od roku 1982
jej podstatněji rekonstruoval. Ostatně nebyl to žádný "mladík" , vždyť
jeho blok pochází ze sériového BMW 1500 z roku 1962. Motor má novou skříň rozvodových kol na
čelní straně a většina příslušenství je uložena na držáku motoru z lehké slitiny, spojeném s
trupem. Přepracovaná mazací soustava má čtyři sací a jedno výtlačné čerpadlo.
Nadále zůstal Rosche věrný mechanickému vstřikování paliva Kugelfischer, ovšem elektronicky
ovládanému novou soustavou Bosch. V současné době má tentov motor objemu 1499 cm3, přeplňovaný
turbodmychadlem Garrett tlakem až 390 kPa výkon asi 660 kW, v tréninku až 770 kW. Rosche ale
počítá se snížením výkonu asi
o 5%, vynuceným zmenšením objemu palivové nádrže z 220 na 195 litrů.
Hmotnost kompletního
motoru s veškerým příslušenstvím je 170 kg.
Aby se položený motor vešel do zádi vozu a nezměnila se poloha jeho
těžiště vzhledem, k podélné ose
souměrnosti, musela být osa klikového hřídele posunuta o 187 mm vpravo.
To si ovšem vyžádalo novou konstrukci převodného ústrojí, jež je dílem kalifornského
specialisty Petera Weismanna, ten navrhl sedmistupňovou převodovku uloženou napříč (podobně jako u
vozů Ferrari) , takže i přes vyosení celé soustavy jsou hnací hřídele obou kol stejně dlouhé.
Poněvadž v tomto uspořádání nepřečnívá převodovka tolik za osu zadních kol, bylo možno prodloužit i
kryt spodku vozu.
Vůz absolvoval první funkční zkoušky v druhé polovině ledna 1986 v Donningtonu a od 29.1 do
2.2. testy na okruhu ve španělském Estorilu. Vývoj vozu začal na jaře
1985, tým konstruktérů zhotovil 732 výrobních výkresů a odpracoval 117000 hodin. Celý projekt
stál 6,8 milionů liber. Do
prvního závodu v Brazílii vyrobil tým BMW Motorsport GmbH 25 nových
motorů pro tým Brabham.

pozn: Text a
fotografie převzaty z časopisu MOTORISTICKÁ SOUČASNOST
5/1986 . |
|