1987 TYRRELL DG/016 .....................
galerie GP Maďarska 87
od Milana Vaska
První vůz podle nových technických předpisů F1
s nepřeplňovaným motorem, plným jménem Courtaulds Tyrrell Ford DG/016, nasadil v roce 1987 do
mistrovství světa Data General Team Tyrrell. Oficiální názvy týmu i vozu prozrazují, že šéf týmu Ken Tyrrell získal
dva významné sponzory, kteří mohli přispěchat s něčím víc než "jen" převzetím břemene finančních
nákladů. Severoamerická Data General Corporation totiž patří k předním světovým výrobcům počítačových
systémů pro průmyslové, kancelářské i osobní užití, zatímco britská skupina Courtaulds je přední
evropský výrobce a dodavatel textilních, chemických a průmyslových výrobků a nových materiálů. A tak Tyrrellův šéfkonstruktér Brian Lisles měl při vývoji vozu k dispozici nejen čtyři počítače Data General
DS7540, každý s pamětí 8 MB a schopný zpracovat jeden milión informací za sekundu, ale i moderní
kompozitní materiály pro stavbu samonosného trupu, karoserie a některých dalších dílů podvozku.
Nový Tyrrell formule 1 je prvním vozem této značky ve dvacetileté
historii Tyrrell Racing Organisation, navrženým nejmodernějšími počítačovými metodami CAD. Ty umožnily nejen
zrychlit, ale i optimalizovat aerodynamické i pevnostní výpočty v konstrukci mnoha skupin vozu,
počínaje samonosným trupem a přítlačnými plochami a konče převodovkou, koly a mnoha drobnými
ale důležitými detaily.

Ačkoli z loňského vozu nebylo převzato takřka nic, nejvýznamnější
novinkou je nepřeplňovaný motor, odvozený od slavného vidlicového osmiválce DFV/DFY , jehož 155 v
závodech MS se jen těžko podaří překonat. Při zachování hlavních konstrukčních rysů se nový
motor DFZ liší především objemem zvětšeným k hranici 3,5 litru a zcela novým elektronickým
vstřikováním paliva vlastní konstrukce firmy Cosworth Engineering. Je řízeno společně se zapalováním
a přesným dávkováním paliva pro každý válec zaručuje optimální výkonové parametry v celém
rozsahu provozních otáček a zatížení a rovněž optimální spotřebu paliva. O motory DFZ týmu Tyrrell
bude po celou sezonu pečovat Brian Hart, jenž uzavřel s Cosworth Engineering dohodu o spolupráci při
vývoji a stavbě nové generace závodních motorů a vozů Ford.
K dosud známým technickým údajům vozu je
třeba doplnit ještě zmínku o jeho přístrojovém vybavení a elektronické informační a kontrolní soustavě v něm
instalované. Výstroj kokpitu navrhl podle požadavků týmu britský Cranfield Institute of Technology. Na
přístrojové desce jsou jeden analogový a dva digitální displeje se čtyřmi kontrolními svítilnami.
Uprostřed je analogový otáčkoměr a po obou jeho stranách dvoufunkční displeje osazené tekutými krystaly,
oba ovládané jezdcem. Levý udává teplotu vody nebo oleje, pravý tlak paliva nebo oleje. Nad
oběma displeji je po dvou svítivých diodách, které rozsvícením signalizují, že měřené veličiny
překročily meze stanoveného provozního rozpětí. Současně se zapne příslušný displej, na němž se
ukáže okamžitá hodnota sledované veličiny. Na přání může být přístrojová deska osazena ukazatelem
spotřeby, udávajícím počet kol závodu, která může vůz při nezměněné spotřebě ještě ujet se
zbývajícím palivem v nádrži.
Novinkou ve výbavě vozu je kontrolní soustava zaznamenávající po celý
závod nepřetržitě až na 27 kanálech informace o funkci motoru a částí podvozku, které se přenášejí
do osobního počítače v boxech, kde se ihned vyhodnocují.
Technické předpisy F1 pro letošní rok ještě nedávají vozům s
nepřeplňovanými motory naději na výraznější úspěch v souboji s vozy s turbomotory. Avšak Ken Tyrrell
je přesvědčen že na techničtějších tratích by mohli jeho vozy mnohé z těchto silnějších rivalů
porazit.
Průhled vozem Tyrrell DG/016 z druhé poloviny sezony.

pozn: Text a
fotografie převzaty z časopisu MOTORISTICKÁ SOUČASNOST
7/1987 .
|