1977 March 761/7           Back  
      

          March 761/7

 

Majitel stáje Formule 1, automobilový nadšenec se stále prázdnou kapsou Frank Williams se pro rok 1976 spojil s milionářem  Waltrem Wolfem. Tak výrazné osobnosti se však dlouho nesnesly a již po dvou závodech přenechává Frank (za tučné odstupné)  celý tým, včetně místa ve sdružení konstruktérů, Wolfovi. Zakládá nový tým Williams Grand Prix Engineering a zbytek sezóny věnuje shánění nových prostor a  sponzorů.  

Protože neměl vlastní vůz (ten původní přenechal, včetně konstruktéra, W.Wolfovi), byl nucen sáhnout po zákaznickém voze. Na přelomu let 1976 a 77 však mnoho možností nebylo  a nakonec koupil  vůz March 761 (Jednalo se o nový vůz, šasí č.7). Konstrukce vozu však byla zastaralá a vyznačoval se velkou poruchovostí.  (Největším úspěchem tohoto vozu bylo vydřené vítězství R.Petersona v Itálii 1976 - poslední pro tým March).

 

V prvních čtyřech zámořských závodech Williamsův tým vůbec nestartoval, především z  finančních důvodů, náklady na  přepravu  mimo evropský kontinent byly poměrně vysoké

První velkou cenou, kterou s novým vozem absolvoval, byla VC Španělka. Vůz v barvách hlavního sponzora Belle-Vue (Belgický pivovar) a Saudia Airlines (mimo jiné se jednalo o první vstup arabského sponzora do kolotoče VC) se kvalifikoval na 22 místě, což pro začátek nebylo špatné.

V dalším závodě se team Williams opět neobjevil, Frank si zřejmě jednoduše spočítal, že se starou konstrukcí nemá v uličkách Monaka šanci na kvalifikaci, kterou mohlo projít jen dvacet nejrychlejších. Statistika tuto domněnku potvrzuje, v šesti vozech, které se nekvalifikovaly byly  čtyři Marchy (všechny přihlášené).

Z dalších 11 závodů se jen 3x nekvalifikoval, jednou odpadl pro závadu a 7x dokončil. Nejlepšího umístění dosáhl ve VC Itálie, startoval jako poslední 24 a v cíli skončil 7. Pro zajímavost ve VC Británie skončil nejlépe ze všech Marchů - desátý, podotýkám že bylo přihlášeno 7 Marchů. V Kanadě, posledním závodě,  kde tým F. Williamse v roce 1977 startoval,  nedokončil Neve kvůli problémům s tlakem oleje.  Do posledního závodu sezony v Japonsku již tým ani neodcestoval, možná došly finance, možná si Frank v hlavě srovnal ,že s tímhle vozem díru do světa neudělá. V následujícím roce již přišel s vlastní konstrukcí FW06.

 

 K velké ceně Belgie se pojí jeden zajímavý příběh, který mám ale zprostředkovaný pouze přes diskuzní fóra o historii F1. Ve všech mě známých zdrojích je vůz který koupil Frank uváděn jako nové šasi 761 označované jako 761/7. Není to však úplně pravda, v dokumentaci z roku 1977 je uváděno ,že je vůz sestaven z mnoha dílů, které již byly použity. Když s vozem Patrick havaroval v jednom z tréninků, objevila se na havarované části jako spodní vrstva oranžová barva, takže i šasi bylo použité (populární teorie je, že se jedná o šasi, se kterým vyhrál Brambilla VC Rakouska 1975 :-)))

Williams musel o tom že se jedná o použité šasi vědět, protože v později zveřejněných dokumentacích k vozu je uvedeno, že se jedná o upravené šasi 751, avšak toto byla pouze informace pro kupujícího, v oficiálních tabulkách byl vůz veden jako nové šasi 761/7.

Závodní historie vozu pokračovala neúspěšnou kvalifikací Jorga Zubrowskiho v šampionátu AFX Aurora v roce 1978. V roce 2004 v něm Rodrigo Callego vyhrál TGP šampionát (vůz připravoval MecAuto). Vůz je stále provozuschopný a lokace pravděpodobně v některém z belgických museí.

 

     1977 March 761/7 - Velká cena Belgie, Zolder - Patrick Neve

    

Model vozu je z VC Belgie, Patrick se kvalifikoval 24 z 26. Kvalifikaci poznamenalo deštivé počasí a na nedělní závod tomu nebylo jinak. V průběhu několika kol havarovali takoví velikáni jako Mario Andretti na Lotusu nebo Carlos Reutemann na Ferrari, potom začala trať osychat a mnoho pilotů zamířilo do boxů vyměnit pneumatiky, loterie ale pokračovala a kolem 40. kola opět začalo pršet, po dalších deseti kolech ale bylo zase vše jinak a trať opět rychle osychala. Nakonec dokončilo 15 vozů, Patrick dojel na slušném desátém místě.

 

pozn: faktografické korekce textu Jarda Neubauer