1978 Martini MK23           Back  
      

          Martini MK23

 

Podle názvu by se mohlo zdát, že šlo o další italský pokus , ale není tomu tak. Tico Martini byl sice původem ze San Rema, ale byl to Francouz, který v roce 1968 založil svou dílnu u okruhu v Magny Cours. Začal stavět vozy F3, a když se v roce 1975 pustil do Formule 2, Jacques Laffite se ihned stává vítězem tohoto šampionátu. V roce 1977 se Martini dočká ještě jednoho titulu který přiveze René Arnoux. S jídlem roste chuť a tak 23 konstrukce je vůz Formule 1.

V roce 1978 představil Tico Martini vůz vlastní konstrukce - Martini MK23, který poháněl osvědčený Ford Cosworth.Šlo o běžnou samonosnou konstrukci s vnitřním pérováním předního zavěšení o rozvoru 2670 mm a rozchodu 1590/1600 mm. Za jeho volantem debutoval čerstvý šampion F2 René Arnoux. Tým plánoval svůj start na třetí závod sezony v Jihoafrické Republice. Ze 30 přihlášených vozů mělo start zaručeno 26 nejrychlejších. Nováček Arnoux zajel čas 1´18,24 min. a obsadil nevděčné 27 místo. Od 26 Merzaria ho dělilo 0,06s. Premiéra se holt musela odložit........

Tým vynechal následující závod v Long Beach a o další start se pokusil v přetěžkém Monaku.Vzhledem k tomu že počet startujících byl omezen na 20 nejrychlejších a přihlášeno bylo 30, byla vypsána předkvalifikace. Arnouxovi se nedařilo a časem horším o 5,38 s než poleman Reutemann nepostoupil ani do vlastní kvalifikace....

To co se 2x nepodařilo vyšlo 21. května 1978 v belgickém Zolderu. Arnoux prochází předkvalifikací a obsazuje krásné 19 místo v 10 řadě vedle Stuckova Shadow. Nehody  Nehody a technické problémy vyřadily během závodu polovinu startovního pole a tak bylo nakonec klasifikováno 13 jezdců, Arnoux dojel s 2 koly ztráty na výborném 9 místě. Vše v té době vypadalo nadějně, avšak objevil se problém ze všech nejtěžší - nedostatek financí. Sponzorské zajištění nepokrylo celou sezonu a tak tým vynechal 2 následující závody ve Španělsku a Švédsku a soustředil se na domácí závod v Le Castellet. Arnoux si v kvalifikaci vedl zdatně a oproti Belgii se posunul ještě o jednu řadu dopředu, obsadil 18 místo na roštu. Tentokrát však soupeři tolik problémů neměli a 26 jich do cíle dojelo 18. Arnoux s Martini dojel na 14 místě, se ztrátou pouze jednoho kola na neporazitelné Lotusy. Tým vynechal závod v Anglii a opět se objevil na VC Německa. Bohužel se Anouxovi nepodařilo zajet kloudné kvalifikační kolo a do samotného závodu nepostoupil.

I přes neúspěch v Německu se tým dostavil na následující závod v Rakousku. Kvalifikoval se na posledním 26 místě. Liják mění závod v loterii a posledním klasifikovaným v cíli byl na 9 místě s 2 koly ztráty Arnoux. Tým bez finančních prostředků se pokusil o zázrak ještě v Holandsku, avšak pro technické problémy na podvozku po 40 kole odstupuje ze závodu.

A to byl konec účasti vozu a týmu Martini ve Formuli 1. Na svou dobu konstrukčně vydařené vozy s mladým a nadějným Arnouxem (poslední dva závody startuje na Surteesu a v následujících letech se stane hvězdou Renaultu a Ferrari) měly šanci dosáhnout na body. Nedostatek financí ale jejich slibný rozlet ukončil. Tico Martini na závody nezanevřel, vrátil se k Formuli 3 ,kde patřil opět k nejlepším.

 

 

   1978 Martini MK23  - Velká cena Monaka  - René Arnoux

    

Vzhledem k tomu že počet startujících byl omezen na 20 nejrychlejších a přihlášeno bylo 30, byla vypsána předkvalifikace. Arnouxovi se nedařilo a časem horším o 5,38 s než poleman Reutemann nepostoupil ani do vlastní kvalifikace....

    

                                

 

                    

 

                            

 

                                                    

 

      Stavba modelu :  Zdeněk Smaženka